Meer dan helft bedrijfswagens gaat mee op vakantie

HR-dienstverlener Securex bestudeerde bij 922 Belgische bedienden het gebruik van bedrijfswagens. Ruim 40% van de gezinnen die een bedrijfswagen ter beschikking heeft, gebruikt die bedrijfswagen om de vakantiebestemming te bereiken, ook al hebben ze eveneens een privéauto. Voor gezinnen met enkel een bedrijfswagen loopt dit cijfer op tot 54%.

Veel bedienden hebben bedrijfswagen én privéwagen

In totaal heeft 52% van de bedienden een bedrijfswagen ter beschikking (ofwel een persoonlijke bedrijfswagen (39% van de bedienden) ofwel via een ander gezinslid). Wie heeft een persoonlijke bedrijfswagen? Het betreft hier vooral mannen (49% vs 32% vrouwen ), bedienden uit de privé-sector en bedienden met een leidinggevende functie (55% vs 31% van de bedienden zonder leidinggevende functie). Het valt op dat 2 op 3 gezinnen met een bedrijfswagen ook een privéauto heeft.

Bedrijfswagen niet enkel voor bedrijfsverplaatsingen

39% van de bedienden met een bedrijfswagen legt met zijn bedrijfswagen tussen 20.000 en 30.000 km per jaar af. Een bijkomende 30% rijdt meer dan 30.000 km. Gemiddeld rijdt men 58 km naar het werk (afstand heen en terug). Maar er gebeuren ook heel wat privéverplaatsingen met bedrijfswagens. Want al hebben ze een privéauto, dan nog gebruiken bedienden voor 55% van hun privéverplaatsingen de bedrijfswagen (vs. 24% gebeurt met  privéwagen). Slechts voor 11% van de verplaatsingen gaan ze te voet of met de fiets en in 4% van de gevallen nemen ze het openbaar vervoer.

Bedienden met een bedrijfswagen maar zonder privéauto gebruiken voor 7 op 10 privéverplaatsingen hun bedrijfswagen. Deze gezinnen doen wel meer verplaatsingen te voet of met de fiets (18%) dan gezinnen die ook over een privéauto beschikken.

Bedrijfswagen populair om op reis te gaan

Een bedrijfswagen is bovendien een ideaal vervoersmiddel voor gezinsvakanties, zo blijkt uit de studie. Meer dan 1 op 2 gezinnen met enkel een bedrijfswagen gebruikt deze om op vakantie te gaan (54%). Ze rijden dan gemiddeld 852 km. Voor langere afstanden wordt doorgaans voor het vliegtuig gekozen (37%).

Van de gezinnen die naast een bedrijfswagen ook over een privéauto beschikken, kiest ook 40% voor de bedrijfswagen om naar zijn vakantiebestemming te trekken (slechts 12% neemt zijn privéauto).

Tim Blanckaert, Manager Utilities and Processes bij Securex: “Het aantal kilometers dat de bediende per jaar met zijn bedrijfswagen aflegt, vermindert schijnbaar maar niet werkelijk; terwijl er doorgaans minder professionele kilometers met de bedrijfswagen worden gereden, mede dankzij het mobiliteitsbeleid van vele ondernemingen, nemen de privékilometers met de bedrijfswagen toe en vooral om vakantiebestemmingen te bereiken. Het fiscaal loonvoordeel verklaart dan ook eens te meer de populariteit van bedrijfswagens.

Steekproef

De analyse gebeurde op een representatieve steekproef (voor geslacht en leeftijd in 8 categorieën) van 496 bedienden verkregen na resampling op de initiële 922 deelnemers. De bevraging liep in maart 2015.

Ondernemerschap is de motor van onze economie en werknemers zijn hierbij de sleutel tot succes. Securex ondersteunt startende en gevestigde ondernemers in de uitbouw en groei van hun onderneming. Het gelooft sterk in een personeelsbeleid op maat van het individu en met oog voor duurzame inzetbaarheid.

Securex is de partner bij uitstek in ondernemerschap en tewerkstelling. Het biedt ruime en geïntegreerde dienstverlening op vlak van ontwikkeling en uitbouw van een eigen zaak voor ondernemers, personeelsadministratie en loonberekening, preventie en welzijn van werknemers, talentontwikkeling en het verzekeren van inkomens. Bij Securex zit alles onder één dak.

Securex behaalde in 2022 een omzet van 300 miljoen euro. De Groep Securex is actief in België, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en in Spanje, en telt 1.600 medewerkers verdeeld over 24 regionale kantoren. Zij zetten elke dag hun beste beentje voor en helpen 92.000 bedrijven, 150.000 zelfstandigen en meer dan 5.000 partners.