Billit en Securex bundelen krachten om startende ondernemers te boosten

Gent/Brussel, 6 juni 2025 – De Belgische e-facturatiespecialist Billit en HR-dienstverlener Securex gaan een strategisch partnership aan om het leven van ondernemers eenvoudiger te maken. Daarbij wordt vooral op jonge starters gemikt. Wie via Securex zijn zaak opstart, krijgt een jaar lang een gratis licentie op het platform van Billit om meteen digitaal te factureren, betalingen op te volgen en zijn boekhouding te automatiseren. “Steeds meer jonge mensen hebben goesting om te ondernemen”, zegt Tom Van Gaever, oprichter van Billit. “Starters worden steeds jonger. Sinds 2013 is het aantal zelfstandigen tussen 18 en 25 jaar met liefst 57% toegenomen.”
“De papierwinkel en de vele saaie administratieve uren hielden hen tot voor kort vaak tegen, maar dat is verleden tijd. Dankzij tools zoals Billit valt die rem nu weg. Met onze samenwerking zorgen we ervoor dat starters die zich bij Securex aansluiten meteen de juiste oplossingen en begeleiding krijgen om slim en efficiënt hun ondernemerspad op te gaan”, zegt Jan De Troyer, General Manager HR Services bij Securex. In een eerste fase van de samenwerking zullen Securex en Billit elkaars klanten met aanvullende diensten verder helpen.
Met hun nieuwe strategische samenwerking versterken Securex en Billit elkaar op de markt van starters en zelfstandige ondernemers door in eerste instantie elkaars klanten extra te bedienen. Klanten van Securex worden vlot doorgelinkt naar Billit om hun e-facturatie en boekhouding te regelen, zonder tijd te verliezen. Omgekeerd krijgen nieuwe Billit-klanten toegang tot het startersaanbod van Securex, waarbij ze advies en ondersteuning krijgen voor de keuze van de best geschikte ondernemingsvorm en alle administratieve demarches.
Klaar voor de toekomst vanaf dag één
De samenwerking sluit naadloos aan bij de gedeelde missie van Billit en Securex om ondernemen eenvoudiger te maken. Dit voor iedereen en zeker voor wie eraan begint.
“Jonge ondernemers willen vandaag geen trage administratie of ingewikkelde software”, aldus Van Gaever. “Ze willen vrijheid, inzicht en snelheid. Met Billit geef je jezelf een voorsprong. Je stuurt facturen met een paar klikken, je ziet in realtime waar je staat, en je wint elke week uren aan kostbare tijd.”
Billit lanceerde recent nog een bevraging bij meer dan 3.000 klanten. Daaruit blijkt dat 73,4% van hen het gebruiksgemak als belangrijkste reden zou aanhalen om andere ondernemers het platform aan te bevelen. Ook de tijdswinst is opmerkelijk: 45,9% zegt minstens een uur per week te besparen, 22,5% tussen 1 en 3 uur, 6,3% zelfs meer dan 3 uur; 2,3% van de ondernemers wint een dag of meer per week dankzij Billit.
Starters en ondernemers die via Securex voor Billit kiezen, krijgen directe toegang tot het Peppol-netwerk en zijn zo vanaf dag één volledig in regel met de nieuwe wetgeving die e-facturatie via Peppol vanaf 1 januari 2026 verplicht maakt voor alle transacties tussen ondernemingen in België.
Focus op jonge, startende ondernemers
Met de samenwerking mikken zowel Securex als Billit op jonge, startende ondernemers. En dat is niet toevallig. Volgens VLAIO is het aantal zelfstandigen in de leeftijdsgroep 18 tot 25 jaar sinds 2013 met 57% toegenomen, tegenover 28% bij oudere leeftijdsgroepen. En uit cijfers van de FOD Economie blijkt dat in 2023 maar liefst 66,5% van de nieuwe zelfstandigen jonger was dan 40.
“Startende ondernemers willen zich focussen op hun passie, hun zaak en hun klanten, niet op rompslomp”, zegt Jan De Troyer van Securex. “Dankzij deze samenwerking kunnen we hen dankzij een kant-en-klare oplossing ontzorgen op vlak van hun administratie. Snel, correct en volledig digitaal. Dat is exact waar jonge starters nood aan hebben.”
https://billit.securex.be/Account/Register
Methodologie onderzoek Belgische ondernemers Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Wavemakers - Billit tussen 28 januari 2025 en 10 februari 2025 bij 300 respondenten met zicht op het financiële beleid, de boekhouding binnen hun organisatie. De maximale foutenmarge bij 300 respondenten bedraagt 5,66%. Methodologie onderzoek Billit klanten Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Wavemakers - Billit tussen 28 januari 2025 en 10 februari 2025 bij 3166 respondenten uit het bestand van Billit. De maximale foutenmarge bij 3166 respondenten bedraagt 1,66%. |
Over Billit
Billit is een snelgroeiende Belgische scale-up en heeft de ambitie om mondiaal marktleider te worden. Het platform, ontwikkeld door twee jonge Belgische oprichters met een achtergrond in boekhouden en IT, wordt voortdurend geüpdatet en blijft inspelen op de nieuwste trends en wetgeving. Dankzij realtime inzichten in inkomsten en uitgaven besparen ondernemers tijd en stroomlijnen ze hun administratieve processen. Met 45 werknemers bedient Billit vandaag meer dan 75.000 klanten in meerdere Europese landen. Het platform voldoet aan de strengste normen, wat blijkt uit het vertrouwen van institutionele partners zoals de Nationale Bank van België en tal van Belgische grootbanken. Billit investeerde al meer dan 20 miljoen euro uit eigen middelen en opereert na 10 jaar nog steeds 100% onafhankelijk.