Consumptiecheques ook bij werkgevers niet in trek

Werknemers die een consumptiecheque kregen, ontvingen gemiddeld 214€

Brussel – Volgens een analyse binnen de eigen klantenportefeuille van HR-dienstverlener Securex zijn de consumptiecheques helemaal niet populair bij Belgische bedrijven. Securex stelt vast dat slechts 1,05% van de bedrijven in hun klantenbestand dergelijke cheques hebben aangeboden aan hun medewerkers. Van de werknemers die toch een consumptiecheque kregen, is 29% arbeider en 70% bediende. Consumptiecheques zijn sinds half juli beschikbaar en hebben een maximumwaarde van 300€. Het initiatief is een extralegaal en belastingvrij voordeel met de bedoeling om de koopkracht van de Belgen te verhogen. Op die manier hoopt de overheid de economie te stimuleren, omdat het op die manier voor extra inkomsten zorgt in kleine winkels, de horeca, de sport- en de cultuursector.  

Zowel kmo’s (1%) als grote ondernemingen (2%) zijn moeilijk te overtuigen. Daarvoor zijn verschillende redenen: vooral het feit dat bedrijven hier momenteel geen extra budget voor hebben. Bedrijven die hun werknemers toch het bijkomende voordeel boden, gaven hen gemiddeld 213,82€.  

“Een consumptiecheque betekent een bijkomende kostenpost voor bedrijven. Want de cheques kunnen geen onderdeel worden van het bestaande loonpakket en evenmin een reeds verworven bonus of ander voordeel vervangen. Consumptiecheques bieden dan wel bepaalde voordelen, maar in de huidige economische context kan de overgrote meerderheid van bedrijven ze zich financieel niet veroorloven,” zegt Els Vanderhaegen, Legal Expert bij Securex. 

Daarnaast kan het weinige succes van de consumptiecheques verklaard worden door het gebrek aan informatie (zowel over het bestaan ervan als de praktische aspecten), de toevoeging van een nieuwe aanvraagprocedure bovenop bestaande administratieve procedures, maar ook het relatief geringe aantal handelaren waar de cheques kunnen besteed worden, met name in de horeca.  

“De horecasector is hier gewoon nog niet klaar voor. Het kost nu eenmaal tijd eer zo’n nieuw product algemeen gekend is,” verduidelijkt Els Vanderhaegen van Securex. “De consumptiecheques zijn bedoeld om zowel kleine ondernemingen als cafés en restaurants te helpen, een initiatief dat we uiteraard toejuichen. Maar we zijn van mening dat dit niet de meest effectieve manier is om de horeca te ondersteunen.” 

Steven De Vliegher

PR Specialist

Lauren Heeffer

Weber Shandwick

Contacteer ons

Steven De Vliegher

PR Specialist, Securex

Steven Van de Broek

Media Relations, Weber Shandwick

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Securex

Ondernemerschap is de motor van onze economie en werknemers zijn hierbij de sleutel tot succes. Securex ondersteunt startende en gevestigde ondernemers in de uitbouw en groei van hun onderneming. Het gelooft sterk in een personeelsbeleid op maat van het individu en met oog voor duurzame inzetbaarheid. 

Securex is de partner bij uitstek in ondernemerschap en tewerkstelling. Het biedt ruime en geïntegreerde dienstverlening op vlak van ontwikkeling en uitbouw van een eigen zaak voor ondernemers, personeelsadministratie en loonberekening, preventie en welzijn van werknemers, talentontwikkeling en het verzekeren van inkomens. Bij Securex zit alles onder één dak. 

Securex behaalde in 2023 een omzet van 317 miljoen euro. De Groep Securex is actief in België, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en in Spanje, en telt meer dan 1.900 medewerkers. Elke dag helpen ze samen zo’n 250.000 klanten, waarvan in België 91.000 bedrijven, 147.000 zelfstandigen en 5.700 partners.

www.securex.be