De fiets wint aan populariteit

Vrijdag 15 september 2017 — Securex bevestigt de cijfers van het Vias Institute. De fiets wint aan populariteit. Als werknemers de optie zouden krijgen, dan zou de elektrische fiets voor 4 op 10 een alternatief kunnen zijn voor de bedrijfswagen. Securex liet de studie uitvoeren bij een representatieve staal van 1522 werknemers in het voorjaar 2017.

Uit de studie blijkt dat niet alleen de fiets aan populariteit wint, maar dat werknemers meer en meer duurzame alternatieven verkiezen boven de klassieke bedrijfswagen. Van alle soorten bedrijfswagens vinden de Belgische werknemers een hybride model (57%) het meest aantrekkelijk. Elektrische wagens (53%) zijn ook aantrekkelijker dan de traditionele benzine (52%) en diesel (48%) motoren.

“De verschillende fietssoorten zoals stadsfietsen, elektrische fietsen en speed pedelecs zijn vandaag voorlopig nog minder populair bij werknemers dan de bedrijfswagen. Maar dat neemt niet weg dat werknemers hiervoor open staan. Flexibiliteit krijgen om de fiets te nemen, kan voor werknemers een belangrijke stap zijn om de bedrijfswagen wat vaker aan de kant te laten. Vooral om een mentaliteitswijziging te creëren, ongekend is immers onbemind”, zegt Hermina Van Coillie, HR Research Expert bij Securex, hierover. “Een fietsende werknemers is een gezondere werknemer, dit betekent minder stress, ziekte en betere prestaties.”

Over het onderzoek

Deze studie gebeurde in het kader van het tweejaarlijks benchmarkonderzoek van Securex. Hierin brengen we onder meer tevredenheid, stress, vitaliteit, motivatie en betrokkenheid van de Belgische werknemers in kaart. De data verzamelden we via online enquêtes. 1.522 loontrekkende werknemers uit de Belgische arbeidsmarkt namen in het voorjaar van 2017 deel aan de studie. De steekproefverdeling stemt voor de variabelen geslacht, leeftijd, regio en statuut overeen met de verdeling in de Belgische arbeidsmarkt.