Helft werknemers voelt zich meer vermoeid en overprikkeld na kantoordag dan na dag thuiswerken

Helft werknemers moet momenteel gemiddeld 3,7 dagen per week naar de werkplek

70% van de werknemers is tevreden over terugkeer, maar wil ook (deels) blijven thuiswerken

Brussel, 30 augustus 2021 - “Werknemers zijn opgelucht over de terugkeer naar kantoor, maar voelen zich ook meer vermoeid en overprikkeld.” Dat blijkt uit een bevraging in opdracht van Securex, partner in tewerkstelling en ondernemerschap, bij 1000 werknemers die na de periode verplicht thuiswerk terugkeren naar de werkplek.

“Zowel werknemers als werkgevers moeten wennen aan de hybride manier van werken, maar met de juiste aanpak kan een combinatie van thuiswerk en werk op de werkplek voordelig zijn voor beiden”, zegt Heidi Verlinden, HR Research Expert bij Securex.

De helft van de werknemers (47%) die nu na een periode verplicht thuiswerk terugkeert naar de werkplek, voelt zich naar eigen zeggen meer vermoeid na een dag op kantoor versus een dag thuiswerken. Een even groot aandeel (50%) geeft aan dat ze het moeilijk vinden om met alle prikkels op kantoor om te gaan. Bovendien zegt bijna 2 op de 5 werknemers (38%) dat ze sneller afgeleid zijn op kantoor dan wanneer ze thuis werken. Evenveel werknemers (40%) geven ten slotte aan dat ze thuis gewoonlijk meer uren werken dan op kantoor en ook meer gedaan krijgen dan op kantoor (42%).

“Het is duidelijk dat de terugkeer naar de werkplek een grote impact had op veel werknemers. Bijna een derde van de teruggekeerde werknemers (30%) geeft zelfs aan dat die terugkeer als een cultuurshock aanvoelde,” verduidelijkt Heidi Verlinden.

Het is voor veel werknemers dus opnieuw wennen om op de werkplek te gaan werken, maar toch is bijna 7 op de 10 (69%) werknemers opgelucht dat ze opnieuw buitenshuis kunnen gaan werken. Naar kantoor gaan laat de helft van de werknemers naar eigen zeggen toe om werk en privé beter te scheiden (55%). Tegelijk zegt ruim de helft (56%) dat ze ook in de toekomst (deels) van thuis uit willen blijven werken, ook al mogen ze nu terug buitenshuis werken.

De terugkeer in cijfers

Bijna de helft van de werknemers die nu na een periode verplicht thuiswerk terugkeert naar de werkplek, zegt verplicht te worden door de werkgever om (deels of volledig) op kantoor te werken. Deze werknemers moeten gemiddeld 3,7 dagen per week verplicht op kantoor/in het bedrijf werken. Een vijfde (21%) geeft aan dat werken op kantoor bij hen wordt aangemoedigd, maar niet verplicht is. Volgens een zesde (17%) uit hun werkgever geen voorkeur, en worden ze volledig vrijgelaten in de keuze om van thuis uit of op de werkplek te werken.

Bijna 1 op 6 werknemers (13%) geeft aan dat werken op kantoor nog wordt afgeraden door hun werkgever, maar dat het wel mag. Dit geldt vooral voor werknemers uit grotere organisaties (maximum 20 personen: 6%; tussen 21 en 250 personen: 15%; meer dan 250 personen: 14%).

Als ineens alle verhalen van collega’s op je afkomen en je om de haverklap aangesproken wordt, kun je overprikkeld raken. De ideale werksituatie is voor ieder verschillend, maar het kan zeker helpen om voor taken die veel concentratie vragen je eerder af te zonderen in een stille, aparte ruimte zonder al te veel stoorzenders. Geniet dan wel volop van het sociale contact met collega’s tijdens de lunch en koffiepauzes, maar probeer ook focusmomenten tijdens je dag in te plannen om zonder al te veel prikkels taken te kunnen afronden,” zegt Ann Facq, Health & Safety Senior Consultant bij Securex.

Over het onderzoek

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Securex tussen 27 juli en 3 augustus 2021 bij 1.000 Belgische werknemers die tijdens de lockdown thuis gewerkt hebben en nu (deels) terug op kantoor of op de werkplek, representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1.000 Belgische werknemers bedraagt 3,02%.

Ondernemerschap is de motor van onze economie en werknemers zijn hierbij de sleutel tot succes. Securex ondersteunt startende en gevestigde ondernemers in de uitbouw en groei van hun onderneming. Het gelooft sterk in een personeelsbeleid op maat van het individu en met oog voor duurzame inzetbaarheid.

Securex is de partner bij uitstek in ondernemerschap en tewerkstelling. Het biedt ruime en geïntegreerde dienstverlening op vlak van ontwikkeling en uitbouw van een eigen zaak voor ondernemers, personeelsadministratie en loonberekening, preventie en welzijn van werknemers, talentontwikkeling en het verzekeren van inkomens. Bij Securex zit alles onder één dak.

Securex behaalde in 2022 een omzet van 300 miljoen euro. De Groep Securex is actief in België, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en in Spanje, en telt 1.600 medewerkers verdeeld over 24 regionale kantoren. Zij zetten elke dag hun beste beentje voor en helpen 92.000 bedrijven, 150.000 zelfstandigen en meer dan 5.000 partners.