Flexi-jobs in de lift maar niet bij nieuwe sectoren

Overzicht cijfers flexi-jobs in eerste kwartaal 2024

Brussel, 23 april 2024 — Securex, partner in tewerkstelling en ondernemerschap, deelt de resultaten van een onderzoek naar flexi-jobs op de Belgische arbeidsmarkt in het eerste kwartaal van dit jaar.

1. Het systeem van flexi-jobs kent niet bepaald meteen succes in de nieuwe sectoren (paritaire comités) waar er voordien niet, maar sinds 1 januari 2024 wel met het systeem van flexi-jobs mag worden gewerkt. In deze sectoren was in het eerste kwartaal van 2024 slechts 0,46% van alle werknemers een flexi-jobber.
  2. Flexi-jobs werden wel populairder in de “klassieke flexi-jobsectoren”. Wanneer we in deze sectoren (paritaire comités) waar het systeem van flexi-jobs reeds was toegelaten eerste kwartaal van 2024 vergelijken met het eerste kwartaal van 2023, stellen we vast dat er er significant meer werknemers in die sectoren flexi-jobber waren in het eerste kwartaal van 2024 (6,40%) vs. het eerste kwartaal van 2023 (5,21%): een toename met 22,85%.
  3. Het aandeel 65-plussers neemt sterk toe binnen de flexi-jobbers. In het eerste kwartaal van 2023 was 12,98% van alle flexi-jobbers 65 jaar of ouder. In het eerste kwartaal van 2024 was dit al 19,31%: een toename met 48,73%.

Het volledige overzicht van de cijfers:

Securex onderzoek Flexi-Jobs Q1 2023 - Q1 2024 per Paritair Comité en totalen.pdf 441 KB

De steekproef voor deze analyse bevat

• Alle sectoren gecombineerd: 26 434 werkgevers en 175 803 werknemers
  • Van alle sectoren waarin het systeem van flexi-jobs is toegelaten : 7 200 werkgevers en 60 175 werknemers
Gilles Dujardin Client Experience, Weber Shandwick