(UGent) Het aandeel van werk in geluk is drie keer zo groot bij zelfstandigen als bij ambtenaren

Gemiddeld maakt onze job bijna één vijfde (18%) van ons geluk uit. Een aanzienlijk aandeel, dat bij zelfstandigen drie keer zo groot is als bij ambtenaren. Zo verklaart tevredenheid met het werk bij zelfstandigen 32% van de algemene levenstevredenheid, terwijl dit bij ambtenaren slechts 9% bedraagt. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Nationaal Geluksonderzoek van de UGent, met steun van levensverzekeraar NN en in samenwerking met Securex.

Dat werk een sterk verband heeft met ons geluk, blijkt ook uit de vaststelling dat werkzoekenden en mensen die langdurig ziek zijn duidelijk een stuk minder gelukkig zijn dan werknemers en zelfstandigen. Deze groep evalueert de algemene levenstevredenheid met een lage score van gemiddeld 4,9 op 10.

Meer weten over het onderzoek? Lees hier het volledige persdossier.

Securex behaalde in 2018  een omzet van 296 miljoen euro. De Groep Securex is actief in België, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en in Spanje, en telt 1.700 medewerkers verdeeld over 33 regionale kantoren. Zij zetten elke dag hun beste beentje voor en helpen 88.000 bedrijven, 132.000 zelfstandigen en 4.000 bevoorrechte partner-boekhouders en -makelaars.